نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2057
-
الف
+

دسترخوان رنگین مردم تاجیکستان در ماه رمضان

در این گزارش با آداب و رسوم و عنعنات مسلمانان «تاجیکستان» در ماه مبارک رمضان بیشتر آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم 2، مردم تاجیکستان هر سال ماه مبارک رمضان را همراه با آیین‌های ویژه‌ای گرامی می‌دارند، آمیختگی فرهنگ و تمدن غنی تاجیکان با فرهنگ اسلامی باعث شده که ماه رمضان در این دیار به ماه دوستی و محبت شهرت یابد.

ماه رمضان در تاجیکستان

با نزدیک شدن به ماه رمضان، یک نوع بی قراری غیر معمول بر زندگی مردم تاجیکستان در تمام سطوح دولتی، خانوادگی و فردی آن حاکم است. کسانی که مسئولیت تامین مواد غذایی را دارند به تلاطم افتاده و نهادها سعی می کنند به لحاظ مادی و معنوی برای ماه مقدس آماده شوند.

ماه رمضان در تاجیکستان

حدود ۳۰۰ مسجد در تاجیکستان وجود دارند که در طول سال به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان نقش مهمی در زندگی مسلمانان تاجیکستان ایفاء می کنند.

به نقل از خبرگزاری حوزه، «شیخ محمد علی زاد» امام جماعت یکی از مساجد شهر دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) می گوید: از آنجا که مساجد نقش مهمی در امر اطلاع رسانی دارند، به ویژه در ماه رمضان، ما با زیباسازی، گسترش، اصلاح و تمیز کردن مساجد و جایگزینی فرش های آنها، برای این ماه آماده می شویم.

وی افزود: این کار به یک سنت تبدیل شده است. مساجد جدید در ماه رمضان افتتاح می شوند تا برکت این ماه عزیز را دریافت کنند.

رمضان در تاجیکستان

مرمت و تزئین مساجد با آثار هنری زیبای اسلامی» یکی از دیدنی ترین سنت های ماه رمضان در تاجیکستان است و نمازگزاران زیادی در این ایام به مساجد مراجعه می کنند.

رمضان در تاجیکسنتانیکی از مهمترین ویژگی های منحصر به فرد ماه رمضان، حضور مردم پشت یک میز (اعم از اعضای یک خانواده یا افراد ناشناس) بر سر دسترخوان های افطاری در تاجیکستان است که معمولا در مساجد برگزار می شوند. مساجد نه تنها افطاری را برای دسترخوان های خیریه فراهم می کنند و نیازمندان را اطعام می کنند، بلکه به همه مردم محل غذا می دهند. مردم غذاها را در خانه تهیه کرده و و آن را روی یک میز سرو می کنند و غذای یکدیگر را به اشتراک می گذارند تا وحدت اسلامی  را تقویت کنند.

رمضان در تاجیکستان

نوع دیگر افطار جمعی که در خانه های تاجیکستانی برگزار می شود زمانی است که سرپرست خانواده همه اقوام، همسایگان و دوستان خود را دعوت می کند. این یک سنت قدیمی در این کشور است و هیچ کس نمی تواند دعوت را رد کند. فضای مشخصی در خانه برای نماز جماعت اختصاص می یابد. بعد از نماز، جلسات فعالیت های فرهنگی، تالارهای مذهبی و تلاوت های قرآن برگزار می شود و تمام این فعالیت ها شامل میان وعده های غذایی است.

رمضان در تاجیکستان

در افطاری دادن ها رقابت وجود دارد و به همین جهت نیز اسامی کسانی که مایل به میزبانی در محله ها هستند تهیه شده و از قبل جدول زمانی آن مشخص می شود.

رمضان در تاجیکستان

مردم تاجیکستان در ایام رمضان تغییراتی را در دسترخوان غذا (سحری و افطاری) ایجاد می کنند و میزهای غذای تاجیکستانی ها با انواع غذاها تزئین می شوند: برنج بخاری (معروف به آش پلو)، سوپ، کباب و منتوی (غذای پخته شده از گوشت چرخ کرده که داخل خمیر گذاشته شده و بخارپز می شود.)

رمضان در تاجیکستان

سفره افطاری تاجیک ها با انواع آب میوه ها مانند آب میوه های زرد آلو، آلو، شربت های سیب و گیلاس پر می شوند. شیرینی های سنتی سرو می شود و انواع مربا، عسل، آب نبات در دسترخوان تاجیک ها دیده می شوند.

در پیوند با این خبر بخوانید:

پارچه «رمضان» با صدای «حبیب قادری» را با هم بشنویم

ماه مبارک رمضان در تاجیکستان؛ از مراسم «رب من خوانی» تا «دسترخوان های رنگین افطار»

آداب و رسوم مردم تاجیکستان در عید سعید فطر

م ا 

نظر شما
ارسال نظر